Tandas Duduk vs. Tandas Cangkung

Nota: Entry ini mungkin agak menjijikan.hehe

Kali ni aku nak berkongsi dilema aku ketika berkunjung ke rumah setan ni atau lebih popular ngan nama tandas. Selalunya dilema ini kerap berlaku bila pergi ke tandas-tandas awam je. Kat sekolah asrama punye tandas jangan cerita la kat sini...memang takleh dilawan lagi keotaiannya. Dilema aku skang bukan tertumpu kepada tahap kebersihan tetapi lebih kepada jenis-jenis tandas kat Malaysia ni.

*Tandas cangkung vs. Tandas duduk*
 Masalah memilih antara tandas ni memang amat sukar. Pada zaman sekarang di kebanyakan tempat-tempat awam banyak tandas duduk ni. Bagi aku yang terlebih melayu ni amat tidak gemar menggunakan tandas ni. Antara sebab aku tak gemar tandas jenis ni disebabkan budaya kita yang menggunakan air sebagai alat penyuci najis. Bila guna air ketika di tandas menyebabkan permukaan tandas ini jadi basah dan tidak selesa untuk kita duduk diatasnya untuk mencari ilham. Jika air tidak digunakan dan medium lain seperti tisu disediakan bagi aku takda masalah nak jadikan tandas ni sebagai feveret ketika berkunjung ke sana.

*kesan tapak kasut* 

Lagi satu sebab, orang Melayu kita ni da terbiasa tandas cangkung dan bila guna tandas duduk pun segelintir diulangi segelintir orang kita selamba je menyangkung atas tandas duduk ni tanpa mengira risiko yang bakal menimpa serta meninggalkan tapak kasut di mangkuk tandas itu

*simulasi : jangan tiru aksi ini* 

Disebabkan penggunaan air tadi aku lebih cenderung memilih tandas cangkung sebagai pilihan walaupun terpaksa menunggu lama kerana lebih selesa kerana tiada tubuh badan yang bersentuhan dengan mangkuk tandas itu.

*tandas feveret*

*tandas idaman*

P/S - Tandas Jepun kebanyakan ade washlet. Main tembak-tembak je..hehe  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...